Hjälp anhörig
Din hjälp till anhöriga seniorer med deras digitala apparater och tjänster är väldigt betydelsefull och värdefull. Här vill vi ge våra bästa tips till dig för att göra det till en så lyckad upplevelse som möjligt och för att ni ska nå bästa möjliga resultat.
Tipsen presenteras som en lista med saker att tänka på, du kan klicka på var och en för att läsa mera. Vill du få en snabb överblick kan du läsa rubrikerna och inledningen genom att bara skrolla neråt längs sidan. Du kan ladda ner överblicken som en pdf här.
Tänk på det här för en lyckad upplevelse
Utred hurdan hjälp personen behöver genom att diskutera, förklara vad du gör, håll en långsam takt och ha tålamod när du hjälper.
Då du hjälper med att köpa apparat
Diskutera behovet, beakta tidigare erfarenhet, se till att apparaten har tillräcklig kapacitet och fungerar möjligast långt i framtiden.
Hjälp att ta i bruk en apparat
Skapa eller logga in med personens egna konton, ställ in nätförbindelser, moln och säkerhetskopiering så att de fungerar utan åtgärder och testa att allt fungerar.
Hjälp att senioranpassa en apparat
Gör inställningar som underlättar användningen, ordna appar så de är lätta att hitta och ta bort onödiga appar.
Hjälpa med bank- och myndighetsärenden
Du får hjälpa med bankärenden och du får se känsliga uppgifter om båda parter är införstådda med det. Men du får inte skriva in någon annans bankkoder eller använda någon annans redskap för stark autentisering.
Hjälp att öka säkerheten
Instruera att använd långa, unika lösenord och skriva upp dem. Byt ut standard lösenord och koder. Välj inte samma kod för att låsa upp telefonen och för känsliga appar. Informera även den du hjälper om nätfiske som är det största hotet just nu. Virus- och säkerhetsprogram behövs inte nödvändigtvis, men kan öka åtminstone trygghetskänslan.
Hjälp med att hitta mera hjälp
Allt fler organisationer ordnar hjälp och stöd, ta reda på var man får hjälp lokalt och uppmuntra att ta emot hjälpen!