Rådgivningstillfällen (it-drop-in, data akuten, it-verkstad)
En verksamhetsform som länge varit populär och väldigt nyttig är den som bl.a. går under namnen it-drop in, it-verkstad eller data akuten. Principen är att en it-handledare hjälper en annan person som behöver hjälp med sin apparat, en och en men det problem eller den fråga som just då är aktuell för personen.
Hjälpare med tid och tålamod
Alla stöter i något skede på problem med sin dator eller varför inte digitalbox, kamera eller mobiltelefon. Ibland vågar eller vill man inte gå till ett företag med sina problem. Många vänder sig till yngre släktingar för hjälp men tyvärr finns inte detta alternativ för alla, eller så har släktingarna inte tid att förklara problemet ordentligt. Ofta hör man att man nog fick problem löst av barn eller barnbarn, men att det gick så snabbt att man inte hängde med. Här kan pensionärsföreningen ställa upp och erbjuda hjälp där den som hjälper har tid och tålamod, det leder förhoppningsvis också till att personen i framtiden kan lösa liknande problem själv eller med mindre hjälp!
Ett tryggt sätt att få hjälp
Ofta upplevs det också tryggare eller lättare att fråga en bekant som är på ungefär samma nivå (inom it) än att vända sig till yrkesmän. Det ger möjlighet för medlemmar att få hjälp av en jämlik. Det har visat sig att en väldigt stor del av problemen som kommer upp på rådgivningstillfällen är ganska enkla att lösa. Bara it-handledarna är relativt vana datoranvändare kan problemen lösas eller i alla fall kan man tillsammans hitta fram en lösning. Frågorna kan vara i stil med ”hur stänger jag av min dator” eller ”jag har fått bort ljudet, hur gör jag för att få på det på nytt”.
Alla problem löses inte
It-handledarna behöver inte vara experter, tvärtom är det viktigt att medlemmarna förstår att handledarna gör sitt bästa utgående från sin erfarenhet. Meningen är inte heller att man lämnar över sin apparat åt handledaren och den löser problemet, utan handledaren sitter bredvid och stöder medan personen gör själv. De flesta frågorna är enkla att lösa även om användaren känner att det kan vara väldigt svårt, men kom också ihåg att det kan vara problem som inte löses. Ibland måste man hänvisa vidare till någon annan aktör som professionell service.
Planering och tips
- Det lönar sig att sikta in sig på regelbundna rådgivningstillfällen så att medlemmarna lär sig när det är aktuellt. Till exempel i samband med månadsträffar (före/efter) eller vid ett bibliotek eller annan allmän plats.
- Kom ihåg att informera föreningsmedlemmarna om att rådgivningen finns! Ingen fråga är för dum att ställa! Det är också tillåtet att inte kunna lösa alla problem!
- Det lönar sig att försöka ha åtminstone två, tre handledare på plats så att flera kan få hjälp samtidigt plus att handledarna kan få stöd av varandra.
- Planera och fördela arbetet mellan de it-handledare som finns, så att arbetet fördelas jämt och så att tidpunkterna passar för rådgivarna.
- Ta kontakt med lokala medborgar-/arbetar-/vuxeninstitutet, de kan eventuellt hjälpa till. En del institut har redan rådgivning som en tjänst. Fundera på möjliga samarbetsparter som bibliotek, Luckan, dagcentral för seniorer eller Folkhälsans seniorhem. Hör också med kommunens socialservice, en del kommuner har eller planerar rådgivning för pensionärer.
- Eventuellt kan man ha ett tema eller eventuellt en kort föreläsning som inledning.
- Man kan begränsa hjälpen till tex. pekplattor, iPad, datorer, mobiltelefoner enligt handledarnas kunskaper.
- Man kan ordna verksamheten med förhandsbokning eller utan. Fördelen med att inte ha tidsbokning är att det är låg tröskel och man kan sticka sig in, men det kan leda till att det är lång kö och folk blir irriterade (åtminstone en uttalade max-tid per kund är bra då). Med tidsbokning uppstår inte köer, men det är lite jobb att ta emot bokningar och kan höja ribban för någon att söka hjälp.
- Man får hjälpa med bankärenden eller ärenden som kräver inloggning med bankkoder om båda är införstådda med att man kommer åt tex. bankuppgifter, men bara personen själv får skriva in sina bankkoder. Läs mer om etiska regler på webbplatsen till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Snabbhjälp, distanshjälp, fjärrhjälp har kommit som en ny verksamhetsform där man gör samma sak men utan att träffas fysiskt. I Windows 11 finns det inbyggt ett program som heter Snabbhjälpen och med vilket man kan se en annan persons skärm men också ”ta över kontrollen” så man får styrt datorn på distans. För andra apparater eller som alternativ används även ett program som heter TeamViewer, det finns en gratisversion av det för privatpersoner. Kom ihåg att med distanshjälp får man inte hjälpa med bankärenden eller hantera bankkoder.