It-verksamhet
It-verksamheten i pensionärsföreningar har som mål att hjälpa så många pensionärer som möjligt in i it-åldern och på så sätt förbättra deras livskvalitet och möjlighet att vara delaktiga i samhället.
It-handledare
It-verksamheten bygger främst på frivilliga (it-handledare) i föreningen som inom ramen för pensionärsföreningens verksamhet hjälper andra pensionärer i att bli eller fortsätta vara digitala och klara sig i det digitaliserade samhället. Det kan vara frågan om it-aktiviteter i föreningen eller att ta in it som en del av annan verksamhet i föreningen.
Här kan du läsa mer om att vara handledare.

Motivera medlemmar att vara digitala
I takt med att allt fler aktörer erbjuder digitalt stöd kan pensionärsföreningens uppgift inom it-verksamhet också vara att motivera pensionärer att bli digitala och att hjälpa dem hitta rätt verksamhet ordnad av andra aktörer. Det kan också vara att med andra aktörer för att möta medlemmarnas behov inom it.
Förbundet stöder föreningarna och frivilliga
Förbundets roll är att hjälpa och stöda föreningarna, både att komma igång och att upprätthålla it-verksamheten. Förbundets it-personal ordnar utbildning och träffar men vi deltar också gratis (med extern finansiering) i verksamheten där det behövs. Det kan vara som stöd eller som expert i it-verksamheten eller som föreläsare på möten för att motivera och berätta hur medlemmarna kan komma igång med datoranvändning.
Exempel och erfarenheter av it-verksamhet
Om föreningen inte har tidigare erfarenhet av it-verksamhet hoppas vi att de här exemplen som fungerat i andra föreningar ska kunna hjälpa att hitta rätt verksamhet. Varje förening är unik och det som fungerat i en annan förening fungerar inte nödvändigtvis i er förening, men det är värt att försöka, utvärdera och sedan anpassa verksamheten eller pröva på något nytt.
Kom ihåg att det kan vara små saker som påverkar om verksamheten lyckas locka deltagare eller inte, tex. kan en sak som om det bjuds på kaffe eller inte påverka överraskande mycket. Erfarenheten visar att föreningens ordförande är central för att it-verksamhet i föreningen ska komma igång och fortsätta, ordförande har förutom sista ordet vad som ordnas i föreningen även goda möjligheter att marknadsföra verksamheten och få medlemmar att delta. Observera även att det är lättare att få med kvinnor än män, män vill inte medge att inte klarar det digitala.
Tyvärr är det även då det lyckas en långsam process att få alla med och alla digitala, så det kan ibland vara svårt att se utvecklingen, men under senaste åren har hela tiden fler blivit digitala och de som protesterar har blivit färre. Pensionärsföreningarnas insats har varit ett viktigt stöd för medlemmarna och kommer vara det också i framtiden.
Exemplen som följer är i ordning så att de första är lättast att ta i bruk (också utan it-handledare) medan de längre ner i listan kan vara mer krävande och åtminstone de sista kräver en aktiv it-handledare.
Vilka behoven än må vara är föreningarna välkomna att kontakta förbundet för att diskutera vad vi kan göra för er förening.
Månadsmötens 5 minuter
För att inte de som behöver informationen mest ska utebli från mötet då temat är it, kan det vara bra att kombinera it-informationen så att man tar in it riktigt kort på varje möte i nåt som kallas ”månadsmötens 5 minuter”:
Bjud in en föreläsare
Ett av de enklaste sätten att börja och väcka intresse för it inom en förening är att bjuda in någon gästföreläsare till en vanlig föreningsträff. Trots att en föreläsare kan avskräcka någon av medlemmarna har föreningar också blivit positivt överraskade av hur stort intresse det väckt.För många pensionärer är det osäkerheten och okunskapen om datorer som
Placera kunniga bredvid nybörjare
En liknande verksamhetsform som ”månadsmötets 5 minuter”, där inte hela mötets tema är it utan där man tar in it som del av annat program, är att man i samband med att man kallar till mötet uppmanar alla som behöver hjälp ta med sin apparat som de behöver hjälp med.
Smågruppsverksamhet
Smågruppsverksamhet med it-tema ger en möjlighet att samlas och informellt diskutera och tillsammans lära sig mer.
It-kurser
Ibland kan man komma fram till att man inom föreningen behöver en kurs, t.ex om man identifierar att flera medlemmar har ett behov av att lära sig liknande nya färdigheter, som att börja använda smarttelefon eller dator.
Delta som assistenter på kurser
En variant på egna kurser är att tillsammans med det lokala medborgar-/vuxen-/arbetarinstitutet diskutera möjligheten att erbjuda kursassistenter till de datakurser de redan ordnar. Det är också ett alternativ att komplettera kurserna beskrivna ovan med kursassistenter från föreningen.
Rådgivningstillfällen (it-drop-in, data akuten, it-verkstad)
Principen är att en it-handledare hjälper en annan person som behöver hjälp med sin apparat, en och en men det problem eller den fråga som just då är aktuell för personen.
Hembesök
Beroende på geografi och intresse kan det också finnas möjlighet för it-handledare att ge personlig handledning genom hembesök hos medlemmar.
Besiktning av apparater
En verksamhetsform som vi hoppas kunde vara ett komplement till tex. it-handledning är besiktning av apparater, dvs datorer, plattor och smarttelefoner.
Andra verksamhetsformer
Här har beskrivits de vanligaste it-verksamhetsformerna i föreningarna, om ni har en idé eller om ni ordnat annan verksamhet än här uppmuntrar vi er att pröva på den och gärna meddela oss om era erfarenheter så vi kan dela med till andra föreningar.