Skip to content

Personuppgiftshantering

Hur Svenska pensionärsförbundet hanterar personuppgifter

Svenska pensionärsförbundet hanterar personuppgifter som behövs för förbundets och föreningarnas verksamhet. Personuppgifter hanteras i första hand i medlemsregistret. Men vid resor och evenemang kan det krävas ytterligare uppgifter som hanteras på andra sätt då de krävs. All hantering beskrivs här och uppdateras kontinuerligt vid förändringar.

Senast uppdaterad: 2025-07-30

Svenska pensionärsförbundet upprätthåller sitt medlemsregister på Webbhuset. Medlemsföreningarnas styrelser har utsett medlemsregisteransvariga i föreningarna som har tillgång till medlemsregistret med lösenord och ansvarar för den egna föreningens medlemsregister. Svenska pensionärsförbundet personal har även tillgång till medlemsregistret.

De föreningar som ej använder sig av Svenska pensionärsförbundets medlemsregister upprätthåller och ansvarar själv för sitt eget medlemsregister och dokumentationen av det. För att kunna skicka medlemstidningen och fastställa antal medlemsavgifter för föreningen, finns också dessa föreningars medlemmar i förbundets register. Denna beskrivning gäller då även för dessa personuppgifter med undantag att föreningen inte har åtkomst till uppgifterna utan de meddelar förbundets verksamhetssekreterare om ändringar.

Vi hanterar personuppgifterna i medlemsregistret för att hantera ansökan och administrera medlemskap hos oss. Dessutom används uppgifterna för att skicka medlemstidningen God Tid, eventuella medlemsbrev från förbundet och lokalföreningen, kallelser till möten, erbjudanden om deltagande i olika aktiviteter som exempelvis kurser, resor, seminarier, utfärder som förbundet, regionen eller lokalföreningen ordnar. Uppgifterna används också för fakturering av medlemsavgifter. Uppgifterna samlas in från den registrerade själv.

För utskick av medlemstidningen sänder vi medlemmarnas namn- och adresslista till tidningstryckeriet Botnia Print Oy Ab och postningsfirman PPP Finland. Överföringen sker krypterat och lösenordskyddat och mottagaren raderar listan genast efter postning.

Efter att medlemskapet upphört sparar vi inte uppgifterna i vårt medlemsregister. Även uppgifter för avlidna medlemmar tas bort genast då det meddelas via föreningen eller direkt till förbundet.

Gällande medlemmar som innehaft förtroendeuppdrag sparar vi endast namn, datum, förtroendeuppdrag, hedersomnämnanden i våra arkiv (inte i medlemsregistret).

Om du avbryter ditt medlemskap raderas dina uppgifter omedelbart det meddelas via föreningen eller direkt till förbundet.

Det är viktigt att du som medlem meddelar Svenska pensionärsförbundet eller din förening när dina uppgifter förändras. Svenska pensionärsförbundet är angeläget om att uppgifterna är korrekta och felaktigheter rättas snarast möjligt. Om du har valt att ta emot info per sms eller e-post om specifika intressen som resor, motion, it osv. kan du när som helst meddela att du inte längre vill ta emot infon och då raderas uppgiften omedelbart.

Förutom de uppgifter som finns i medlemsregistret tas det i samband med resor och evenemang emot personuppgifter i anmälan. De personuppgifter som samlas in beror på vad som krävs för att ordna resan eller evenemanget. Uppgifterna samlas in av personen själv eller någon som anmäler personen. Vi hanterar bara den information som krävs för att ordna och genomföra resan eller evenemanget.

Uppgifterna hanteras beroende på resa eller evenemang av personer i föreningen, av förbundets personal, av researrangören och eventuella reseledare. Överföring av uppgifter mellan personalen på förbundet sker också per e-post inom förbundets interna slutna system men till utomstående används inte e-post. Om researrangören eller reseledaren behöver personuppgifter överförs de till researrangören över en lösenordskyddad och krypterad förbindelse.

Svenska pensionärsförbundet hanterar inte uppgifter om religiös övertygelse, hälsa och politiska åsikter som enligt EU:s dataskyddsförordning hör till så kallade särskilda personuppgiftskategorier (känsliga uppgifter).

Uppgifter om specialdieter måste ibland samlas in i samband med anmälan för att säkerställa vetskap om antal personer med specialdiet, men de sparas bara som antal och kan inte kopplas till personen.

Uppgifterna raderas av alla som hanterar dem efter att resan avslutats eller efter att personen avbokat resan och alla eventuella fakturor är betalda.

Om personen har anmält att ta emot info om resor sparas enbart den kontaktuppgiften i en separat lösenordskyddad lista.

Integritetspolicy för God Tids appar och webbtjänst.

Denna integritetspolicy beskriver hur vi, i enlighet med dataskyddslagstiftning och GDPR (General Data Protection Regulation), samlar in, använder, lagrar och skyddar personuppgifter i samband med användningen av vår digitala informationstjänst ”God Tid”. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Personuppgiftsansvarig
Svenska pensionärsförbundet
Annegatan 25 A, 00100 Helsingfors, Finland
kansliet@spfpension.fi, +358 40 578 0415

Behandling av personuppgifter

För samtliga användare

Viss användardata samlas in automatiskt när du använder tjänsten. Det inkluderar din IP-adress samt grundläggande information om din enhet (webbläsare, Android- eller iOS-app), när du använt tjänsten och vilka delar av tjänsten du använt.

Dessa uppgifter samlas in i syfte att:

  • Spåra datatrafik för att förhindra intrångsförsök, datavirus och annan obehörig eller olaglig användning av tjänsterna.
  • Möjliggöra felsökning om du upplever tekniska fel med tjänsterna.

Den lagliga grunden för behandling av uppgifterna är en intresseavvägning där vi bedömer att vårt vårt och ditt intresse av att tjänsten ska fungera felfritt väger tillräckligt tungt för att rättfärdiga behandling av nämnda personuppgifter.

Uppgifterna lagras maximalt 30 dagar efter tidpunkten för din senaste användning av tjänsten.

För inloggade användare

För dig som loggar in med ett personligt inloggningskonto, kan vi komma att behandla följande personuppgifter: unikt användar-ID, e-postadress, kundnummer, prenumerationsinnehav samt speciella kodord (”tokens”) som möjliggör att det går att logga in i tjänsten.

Dessa uppgifter behandlas för att verifiera att du är medlem och att tjänsten ska kunna erbjuda personanpassat innehåll.

Den lagliga grunden för behandling av uppgifterna är det avtal du ingått med oss.

Uppgifterna lagras maximalt 30 dagar efter tidpunkten för din senaste användning av tjänsten.

Delning av personuppgifter

Vi delar inte dina personuppgifter med tredje parter utom i följande fall:

  • Med tjänsteleverantören som hjälper oss att tillhandahålla våra tjänster, under förutsättning att uppgifterna behandlas enligt våra instruktioner och denna policy.
  • När det krävs enligt lag eller om det är nödvändigt för att upptäcka, förebygga eller hantera bedrägeri eller säkerhetshot.

Våra aktuella tjänsteleverantörer är Prenly av företaget Textalk i Sverige.
En fullständig lista över våra aktuella personuppgiftsbiträden finns tillgänglig i tjänstens integritetsinställningar.

Om vår behandling av dina personuppgifter grundar sig på ditt samtycke, har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att göra om dina val i tjänstens integritetsinställningar. Att dra tillbaka samtycket påverkar inte lagligheten av den behandling som grundades på samtycket innan det drogs tillbaka.

Svenska pensionärsförbundet sparar, hanterar eller använder inte kakor på sina egna webbsidor (spfpension.fi). Statistik som samlas om besök på webbplatsen samlas in anonymt och utan att använda kakor.

Om medlemmen besöker Svenska pensionärsförbundets sidor, grupper och kanaler på Facebook, Instagram och Youtube så använder de tjänsterna kakor och sparar personuppgifter enligt sina egna beskrivningar i sin datapolicy. Informationen sparas av tjänsten eller appen och hanteras inte av Svenska pensionärsförbundet.

Den registrerades rättigheter

Medlemmen har rätt till ett registerutdrag där det framgår vilka uppgifter som har sparats. Utdraget erhålls per e-post eller per brev, kontakta Svenska pensionärsförbundet.

Medlemmen har rätt att korrigera sina uppgifter genom att kontakta sin egen förening eller Svenska pensionärsförbundet. Svenska pensionärsförbundet ber medlemsföreningarna kontrollera sina uppgifter årligen.

Om den registrerade är missnöjd med hur uppgifterna hanteras ber vi ta kontakt med oss omedelbart så att vi kan förbättra hanteringen. En person vars uppgifter är registrerade har rätt att klaga på Svenska pensionärsförbundet och/eller medlemsföreningens och/eller tredje parts hantering av dennes uppgifter genom att skicka in en klagan till Dataskyddsombudsmannen www.tietosuoja.fi.