Är storstaden numera det enda stället där du kan känna dig trygg som billös pensionär?

26.09.2019 kl. 11:23
Den lilla staden eller bysamhället har mycket att erbjuda oss pensionärer – rimliga boendekostnader, närhet till service, möjlighet att komma ut i naturen och mycket annat som kan ses som livskvalitet. 

Men hur går det nu efter det att taxilagen ändrades i fjol? Riskerar du att bli strandsatt om något oväntat inträffar? Är storstaden det enda samhället där du utan körkort och utan bil kan känna dig trygg? Skall vi alla fösas ihop till orter där det finns tillgång till taxi vilken tid på dygnet som helst? 
Taxireformen medförde att taxi­bilarna inte längre har någon stationsort och inte heller någon jourplikt. Om taxiföretagaren till exempel i Karis på morgonen får en körning till Helsingfors så är det fritt fram att stanna där hela dagen och förtjänsten är troligen betydligt bättre än om hen åkt hem till Karis. Speciellt på orter där man kan pendla till en storstad är taxireformen säkert utmärkt för taxiföretagaren. 
Men för vem finns servicen egentligen till? Taxiföretagaren kan själv bestämma vilka körningar hen tar och när hen kör. Vill hen sova på natten utan risk för att väckas så är det fritt fram. Någon plikt att ta emot körningar från personer som behöver skjuts finns inte. Vi får klara oss bäst vi vill. 
I offentligheten har det debatterats mycket om brister när det gäller FPA:s taxiservice – allvarliga, oacceptabla brister. Problemet med slopad jourplikt påverkar oss alla utanför storstäderna – vår trygghet och välfärd – vi må så vara gamla eller unga, men speciellt hårt slår   lagändringen mot oss pensionärer. 
Låt mig ta några exempel: 
Du blir sjuk. Du ringer till 112, men där bedömer de att situationen inte är akut – vänta tills i morgon – ta en asperin eller två – det finns inga lediga ambulanser. Men du mår definitivt inte bra, alltså ringer du efter en taxi men ingen svarar. Alla sover. 
Du befinner dig på stugan utanför storstadsregionen med barnbarnen. Ett av dem skadar sig – du har inte tillgång till bil – grannarna är på jobb – du ringer efter taxi, men får inget svar. Alla bilar har farit längre bort för att förtjäna mera. 
Du skall fara med tåget 13.05. Du ringer efter taxi – inget svar eller i bästa fall ett svar – vi kommer om några timmar. Visst – du kan förhandsbeställa, men då får du betala extra och inte finns det ändå någon garanti för att taxin kommer. 
Du är hos goda vänner – tar ett par glas och räknar med att åka hem med taxi. Inte en chans att få tag på en bil – vad göra? Du vill hem. Den slopade jourplikten kommer garanterat att öka rattfylleriet. Eller vad tror du? 
Vad jag vill ifrågasätta är: skall faktiskt en sådan sak som taxireformen tvinga alla som inte har körkort eller bil att flytta in till storstäderna på grund av att det är det enda stället där en billös person kan känna sig något så när trygg?  Det säger sig självt att hela frågeställningen är absurd. 
Lagen bör ändras i snabb takt och inte år 2021. Såväl stationsort som jourplikt bör återinföras. Svårt borde det inte vara. I den gamla lagen gjordes undantag beträffande taxitillstånd när det gällde persontransporter inom hemservice och turismservice. Det här undantaget slopades men då var man tydligen också tvungen att avskaffa stationsort och jourplikt. 
Vilken inverkan det här i förlängningen kan få på hela samhället tänkte man inte på. 


 

Christel von Martens

ANNONSER